100 lat Niepodległości - historia piękna

100 lat Niepodległości - historia piękna

- Kategoria Aktualności

Setna rocznica Niepodległości Polski jest z pewnością okazją do hucznego świętowania, ale też do pewnych podsumowań. Zwłaszcza, że ostatnie 100 lat było dla Polski czasem sukcesów i porażek, radości i łez, burzliwych przemian, ale też dynamicznego rozwoju. W wielu dziedzinach życia…

Jednym z obszarów gospodarki, który w ostatnim stuleciu rozwijał się wyjątkowo prężnie jest branża kosmetyczna. Wystarczy wspomnieć, że dziś Polska jest 6. producentem kosmetyków w Europie. Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 roku wyniosła 16 mld zł, podczas gdy w 2002 roku było to 9 mld zł. Prognozy na rok 2021 roku mówią już o 20 mld zł. A kosmetyki „made in Poland” stają się pożądanym produktem w najodleglejszych zakątkach globu.

Polacy prekursorami światowej kosmetyki!

Jak to się zaczęło?

Na ziemiach polskich już w czasie zaborów powstawały pierwsze przedsiębiorstwa przemysłu perfumeryjno-mydlarskiego. Ale prawdziwy rozkwit nastąpił w 20-leciu międzywojennym. Do II Wojny Światowej w Polsce działało ponad 250 placówek produkujących kosmetyki i 100 tys. przedsiębiorstw handlowych, gabinetów kosmetycznych i zakładów fryzjerskich, które na co dzień z rodzimych produktów korzystały, a także zajmowały się ich dystrybucją.* W tym okresie powstały takie firmy jak: Schicht-Lever (późniejsza Uroda), fabryka „Doktora Lustra Preparaty Kosmetyczno-Lekarskie Miraculum”, Instytut Kosmetyki Lekarskiej IZIS czy Laboratorium Kosmetyków Higienicznych Świt.

Lata 1945 - 1989

Stworzone w latach 20-tych zaczątki regularnego przemysłu kosmetycznego zapewniły podstawę do jego dalszego rozwoju po II Wojnie Światowej. Być może byłby on jeszcze bardziej spektakularny, gdyby nie fakt, że polski przemysł, w tym branża kosmetyczna, został znacjonalizowany. Powstało Zjednoczenie Przemysłu Kosmetyków i Środków Czystości „Pollena”. Jednak bogata wiedza i zdobyte wcześniej doświadczenie pozwoliły twórcom polskich kosmetyków wyrosnąć na lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Równocześnie powstawały i dynamicznie rozwijały się rodzinne firmy kosmetyczne. W latach 80-tych powstały m.in: Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Eveline Cosmetics, Soraya, DAX Cosmetics, Ziaja, Oceanic. Po 1989r., w czasie transformacji gospodarczej, duże zakłady produkcyjne sprywatyzowano, a ich nabywcami zostały zachodnie koncerny kosmetyczne. Nowe, trudne warunki gospodarki wolnorynkowej nie stłumiły jednak ambicji małych, polskich producentów, którzy wykorzystali nadarzającą się okazję dla rozwoju rodzimej branży kosmetycznej. W tamtym okresie na polskim rynku zadebiutowało kilkadziesiąt firm produkujących kosmetyki, torując drogę swoim naśladowcom. W efekcie dzisiejszy przemysł kosmetyczny w Polsce to niespotykana w skali europejskiej mieszanka globalnych koncernów kosmetycznych, dużych i średnich polskich firm oraz kilkuset małych i mikroprzedsiębiorstw produkujących kosmetyki.

25 lat Laboratorium Kosmetycznego FLOSLEK

Jedną z firm zrodzonych z marzeń o budowaniu własnej marki kosmetycznej w Polsce po upadku PRL jest Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK. Założona w 1994 roku przez Katarzynę Furmanek i jej kuzynkę firma wyrosła na jednego z liderów w produkcji kosmetyków i dermokosmetyków do ochrony i pielęgnacji wrażliwej skóry. Od 25 lat formuły preparatów opracowywane w laboratoriach FLOSLEK łączą w sobie moc roślinnych składników z najnowszymi osiągnięciami kosmetologii.

Pierwszym, kultowym dziś kosmetykiem marki FLOSLEK był nowatorski żel do powiek i pod oczy ze świetlikiem lekarskim. Pozytywny odbiór, z jakim spotkał się na wymagającym polskim rynku – zarówno wśród polecających go farmaceutów, jak i wśród Klientek - stał się bodźcem do rozwoju firmy i poszerzenia oferty o kolejne preparaty. Sam kosmetyk okazał się też najczęściej nagradzanym produktem marki FLOSLEK – odznaczony został m.in. Godłem Promocyjnym „Teraz Polska”, „Złotym Otisem” oraz tytułem Bestseller Roku „Twojego Stylu”.

Pierwsza dekada XXI wieku otworzyła przed Laboratorium Kosmetycznym FLOSLEK nowe perspektywy. Firma nie tylko rozwijała swoją ofertę tworząc dwie marki: FLOSLEK Laboratorium, z kosmetykami pielęgnacyjnymi oferowanymi w drogeriach oraz FLOSLEK Pharma z dermokosmetykami dla rynku farmaceutycznego i zielarskiego, ale też rozpoczęła współpracę z innymi podmiotami w dziedzinie Private Label. W tym okresie wdrożyła również System Zapewnienia Jakości, potwierdzony certyfikatem ISO 9001:2000 w zakresie opracowywania receptur nowych serii kosmetycznych, ich produkcji i sprzedaży. Pod koniec dekady zainicjowała działania, mające na celu rozwój eksportu.

Ekspansja na rynki zagraniczne trwa do dziś. Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK intensywnie promuje swoje wyroby na świecie, między innymi poprzez udział w największych imprezach wystawienniczych: w Bolonii, Dubaju, Hong Kongu. Efektem tych działań jest nawiązanie współpracy z blisko 50 krajami na 4 kontynentach i stale rozwijający się eksport, głównie do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Iranu, USA, Japonii, Wietnamu, ale także i wielu europejskich krajów: Włoch, Portugalii, Niemiec, Szwajcarii. Udział sprzedaży zagranicznej w obrocie firmy osiągnął już blisko 20 procent i stale rośnie.

Priorytetem dla Laboratorium Kosmetycznego FLOSLEK było i jest tworzenie bezpiecznych i skutecznych kosmetyków. Dowodem tego jest nie tylko certyfikat ISO 9001:2015. W 2012 roku, jako jedna z pierwszych firm kosmetycznych w Polsce FLOSLEK zastosował potwierdzone certyfikatem procedury, oparte na systemie GMP (Good Manufacturing Practice). Oba certyfikaty dają pełną gwarancję, że powstające w Laboratorium kosmetyki cechuje najwyższa jakość i bezpieczeństwo stosowania.

Dziś FLOSLEK to firma, która zatrudnia blisko 100 osób, posiada nowoczesną fabrykę w podwarszawskim Piasecznie, najnowszej generacji park maszynowy i każdego roku wypuszcza na rynek ponad 6 milionów opakowań specjalistycznych kosmetyków do pielęgnacji. Doświadczeni specjaliści, własne laboratorium badawczo-rozwojowe oraz innowacyjne receptury to silne fundamenty, na których firma od 25 lat buduje swój sukces, dołączając do grona tych, którzy wnoszą znaczący wkład w rozwój całej branży i budowę pozytywnego wizerunku polskich kosmetyków na świecie.

*źródło: Jan Wiktor, czasopismo „Świat Pięknej Pani”, 1938 rok.